تبلیغات
وب نوشت حکمت - راز بلا
وبلاگicon


بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1391
در آیات قرآن و روایات ، زیاد این مضمون به چشم می‏خورد كه خداوند فلان‏ پیغمبر یا فلان بنده صالح دیگری را در معرض بلاها و شداید قرار داد ، یا این مضمون كه خداوند شداید و بلاها را مخصوصا متوجه كسانی می‏كند كه مورد لطف و رحمت خاصه او هستند ، یا این مضمون كه شداید و سختیها تحفه‏های‏ الهی است .مثلا در حدیث است : " « إن الله عز وجل لیتعاهد المؤمن بالبلاء كما یتعاهد الرجل أهله‏ بالهدایة من الغیبة » " ( 1 ) خداوند یاد می‏كند و مورد نوازش قرار می‏دهد بنده مؤمن را به وسیله‏ فرستادن یك سختی و مشكل ، آن طور كه یك مرد در وقتی كه در مسافرت است‏ با فرستادن یك هدیه خاندان خود را یاد می‏كند و مورد محبت و نوازش قرار 
می‏دهد . یا در حدیث وارد شده : 
" « إن الله‏إذا أحب عبدا غته بالبلاء غتا » " . خداوند وقتی كه بنده‏ای را دوست بدارد او را در شداید غرق می‏كند . یا وارد شده كه رسول اكرم حاضر نبود از غذای كسی تناول كند كه هیچ وقت‏ شدت و سختی و گرفتاری به سراغ او نیامده است ، این را علامت عدم‏ 
قابلیت او و دور بودن او از خدا می‏دانست .
این سؤال ابتدا به ذهن هر كسی می‏آید كه چگونه لطف و محبت و رضایت‏ خداوند از كسی اقتضا می‏كند كه او را با شداید و مشكلات مواجه كند ؟ لازمه‏ مهر و محبت ، فراهم كردن موجبات خوشی و آسایش است نه موجبات سختی و عدم آسایش . باز یك نوع تعبیر دیگری در زبان قرآن و سنت هست كه سؤال‏ دیگری پیش می‏آورد و آن تعبیر امتحان است : خداوند بندگان را به وسیله‏ شداید و بلایا امتحان می‏كند ، یعنی چه ؟ مگر خداوند از باطن كار مردم‏بی خبر است كه می‏خواهد با امتحان چیزی را بفهمد ؟ مگر نه این است كه در خود قرآن مجید آمده كه هیچ ذره‏ای و هیچ حركتی و جنبشی ، بالاخره هیچ امر كوچك یا بزرگی در عالم هستی نیست مگر آنكه معلوم و مكشوف حق متعال‏ 
است ؟ پس امتحان یعنی چه ؟
سازندگی شداید
جواب هر دو سؤال آن وقت معلوم می‏شود كه فلسفه بلایا و شداید و سختیها و اثر آنها در وجود آدمی معلوم شود ، معلوم شود كه به حكم قانون و ناموس‏ خلقت ، بسیاری از كمالات است كه جز در مواجهه با سختیها و شداید ، جز در نتیجه تصادمها و اصطكاكهای سخت ، جز در میدان مبارزه و پنجه نرم كردن‏ با حوادث ، جز در روبرو شدن با بلایا و مصائب حاصل نمی‏شود . نه این است كه اثر شداید و سختیها تنها ظاهر شدن و نمایان شدن گوهر واقعی است ، به این معنی كه هر كس یك گوهر واقعی دارد كه رویش پوشیده‏ 
است ، مانند یك معدنی است در زیر خاك ، و اثر شداید فقط این است كه‏ آنچه در زیر خاك است نمایان می‏شود ، اثر دیگر ندارد . نه ، این طور نیست ، بالاتر است . شداید و سختیها و ابتلائات اثر تكمیل كردن و تبدیل‏ كردن و عوض كردن دارد ، كیمیاست ، فلزی را به فلز دیگر تبدیل می‏كند ، سازنده است ، از موجودی موجود دیگر می‏سازد ، از ضعیف قوی و از پست‏ عالی و از خام پخته به وجود می‏آورد ، خاصیت تصفیه و تخلیص دارد ، كدورتها و زنگارها را می‏زداید ، خاصیت تهییج و تحریك دارد ، هوشیاری و حساسیت به وجود می‏آورد ، ضعف و سستی را از بین می‏برد .خیر است در صورت شر ، نعمت است در مظهر نقمت .
ای جفای تو زراحت خوب تر
                                          و انتقام تو زجان محبوب تر 
نار تو این است نورت چون بود ؟
                                          ماتم این تا خود كه سورت چون بود ؟ 
از حلاوتها كه دارد جور تو
                                            و زلطافت كس نیابد غور تو 
عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد
                                             ای عجب من عاشق این هر دو ضد 

در این میان ، عنصرهای قابل حداكثر استفاده را از این لطفهای قهر نما و نعمتهای نقمت صورت می‏برند . این گونه اشخاص مایه‏دار نه تنها از شداید موجود بهره می‏برند یك نوع حالت ماجراجویی نسبت به شداید در آنها هست‏ ، به استقبال شداید می‏روند ، برای خود شداید می‏آفرینند .مولوی برای عنصرهای قابل كه از سختیها كمال می‏یابند و رشد می‏كنند و نیرومندتر می‏گردند مثلی می‏آورد ، می‏گوید : 
هست حیوانی كه نامش اسغر است كو به زخم چوب زفت ولمتر است
تا كه چوبش می‏زنی به می‏شود 
                                    او ززخم چوب فربه می‏شود 
نفس مؤمن اسغری آمد یقین
                                    كو بزخم رنج ، زفت است و سمین 
زین سبب بر انبیا رنج و شكست
                                    از همه خلق جهان افزون‏تر است 
تا زجانها جانشان شد زفت‏تر
                                    كه ندیدند آن بلا قومی دگر 

پس جواب اول كه چگونه خداوند دوستانش را دچار بلایا می‏كند معلوم شد . (کتاب بیست گفتار شهید مطهری)




طبقه بندی: عمومی،  مذهبی،  پاسخ به شبهات، 
برچسب ها: راز بلا و گرفتاری، شهید مطهری، بیست گفتار،
ارسال توسط هادی
زلال وحی
کشکول
شهدا شرمنده ایم
خبرنامه





Powered by WebGozar

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
روزشمار

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود

قالب وبلاگ