تبلیغات
وب نوشت حکمت - احکام اعتکاف (بسیار مهم!!!)
وبلاگicon


بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 13 خرداد 1391
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ الرَّضِیِّ الْمَرْضِیِ‏
وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
پروردگارا درود فرست بر حضرت محمد بن على(امام جواد) پیشواى پاكیزه و پرهیزكار و منزه كه پسندیده حق و مرضى حقیقت و حجت تو بر هر كه در روى زمین و زیر و تحت خاك مى‏باشد



احکام اعتکاف (بسیار مهم!!!)

دیده شده است که بسیاری از معتکفین محترم از احکام اعتکاف آگاهی دقیقی ندارند ، که این مسأله باعث می شود یا خدایی ناکرده اعتکافشان باطل شود و بدون اینکه خود بدانند زحمت بیهوده کشیده باشند و یا مرتکب حرام و گناهی شوند .

این دست از احکام ، مانند بعضی از انواع احکام نیست که اگر علم به آن نداشته باشیم و مرتکب خلاف شویم موردی نداشته باشد مانند اینکه اگر ما از نجس بودن لباس خود اطلاعی نداشته باشیم(نه اینکه فراموش کرده باشیم) و با آن نماز بخوانیم نماز ما صحیح است بلکه مانند اعمال حج قبل از اعمال  باید از کیفیت آن و تکلیف و وظیفه خود نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشیم تا نکند که بعد از اتمام اعتکاف بفهمیم اعتکاف ما باطل بود است و گرفتار حسرت شویم.

معتکفین محترم لازم است قبل شروع ایام البیض و مدت اعتکاف با مراجعه به توضیح المسائل یا استفتائات یا وبسایت مرجع تقلید خود از فتاوای ایشان در زمینه "مسائل اعتکاف" همچنین "مسائل روزه ، احکام و مبطلات آن" آگاهی کامل را کسب نمایند. چرا یکی از ارکان اصلی اعتکاف"روزه" است.

برای نمونه یک لینک از مسائل و استفتائات مربوط به اعتکاف  حضرت آیت الله مکارم شیرازی(حفظ الله) را برای دوستان حکمتی خودم می گذارم تا با مقایسه آن با مسائل زیر مطلب بهتر روشن شود.

مسائل اعتکاف مانند دیگر احکام در برخی موارد اختلافی است و باید به این نکته توجه شود. ولی از آنجایی که معمولاً رسالات مراجع محترم به صورت مسأله مسأله و پشت سر هم است و ریز تیتر ها از هم تفکیک نشده است ممکن است برای افراد مبتدی که آشنایی کاملی با رساله ها و کتب استفتائات نداشته باشند کمی گیج کننده و مبهم باشد از این رو وبلاگ حکمت تصمیم گرفت متن کتاب " آموزش فقه " حجة الاسلام و المسلمین محمد حسین فلاح زاده را که با قلمی بسیار شیوا و روان و با دسته بندی مناسب و ریز تیتر های کامل ، که بر اساس فتاوای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) از کتاب تحریر الوسیله ایشان نگاشته اند را برای کاربران عزیز وبلاگ حکمت بگذارد تا اطلاعات کلی ای بدست آورده باشید و کلید واژه هایی در ذهنتان باشد و در نظر داشته باشید چه مطالب و مسائلی در باب اعتکاف مطرح میشود سپس آن موارد اختلافی را با مرجع تقلید خودتان هماهنگ کنید.

دعا و نیایش 

اعتکاف

یکی از کارهای مستحب، «اعتکاف» است و اعتکاف عبارت است از ماندن در مسجد برای عبادت خدا با شرایطی که خواهد آمد.

 

شرایط اعتکاف

اعتکاف با شرایط زیر صحیح است و با نبودن یکی از آنها اعتکاف باطل است:

1. معتکف بالغ و عاقل باشد.

2. به قصد قربت و اخلاص معتکف شود.

3. مدت اعتکاف از سه روز کمتر نباشد.

4. در مسجد معتکف شود.

5. معتکف از مسجد خارج نشود.

6. در مدت اعتکاف روز ها را روزه بگیرد.

7. برای اعتکاف اجازه بگیرد(تفصیل این شرایط خواهد آمد)

 

نیت اعتکاف

1. اعتکاف همانند سایر عبادات باید با نیت و قصد قربت باشد و هرگونه ریا و خودنمایی و قصد غیر الهی آن را باطل می کند.

2. انسان می تواند اعتکاف را برای خود یا دیگری بجا آورد؛ که به قسم دوم اعتکاف نیابتی گفته می شود.

3. اعتکاف به نیابت از دو یا چند نفر صحیح نیست ، ولی می تواند اعتکاف را به نیت خود به جا آورد و ثواب آن را به دیگران اهدا کند.


مدت اعتکاف

1.مدت اعتکاف حد اقل سه روز است و کمتر از آن صحیح نیست ولی در زیاده حدی ندارد، و اگر پنج روز معتکف شود روز ششم نیز واجب است بماند ، بلکه بنا بر احتیاط واجب هرگاه دو روز اضافه کرد ، روز سومش هم باید بماند، پس اگر هشت روز معتکف شد ، ماندن روز نهم بنا بر احتیاط واجب لازم است.


2. این سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است، بنا بر این اگر بعد از طلوع فجر هرچند ، دقیقه ای با تأخیر به مسجد برسد، آن روز جزء اعتکاف به حساب نمی آید.


3. سه روز اعتکاف با شب های آن است که حد اقل سه روز و دو شب در وسط است، بنابر این معتکف نمی تواند شب ها را از مسجد خارج شود.


4. رها کردن اعتکاف مستحب و نذر غیر معین اشکال ندارد، ولی اگر تا مغرب روز دوم ماند، واجب است روز سوم را نیز بماند.


زمان اعتکاف

در طول سال هر زمانی که انسان بتواند حد اقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرید اعتکاف صحیح است، اما بهترین زمان برای اعتکاف، ماه مبارک رمضان به ویژه دهه آخر آن است.


مکان اعتکاف

1. اعتکاف در یکی از این مساجد صحیح است:

مسجد الحرام ، مسجد النبی(ص) ، مسجد کوفه ، مسجد بصره

و در غیر این چهار مسجد ، تنها مسجد جامع هر شهر ، به قصد رجا مانع ندارد، و در سایر مساجد جایز نیست.


2. اگر در یک شهر دو یا چند مسجد جامع وجود داشته باشد ، در هر کدام که بخواهد می تواند به قصد رجا معتکف شود.


3. اگر کسی در خانه خود یا تکیه یا حسینیه یا حرم و حتی در مسجد غیر جامع معتکف شود صحیح نسیت.


4.اعتکاف باید در یک مسجد باشد، پس اعتکاف در دو مسجد که بخشی از وقت را در یکی و بخشی از آن را در دیگری بماند صحیح نیست.


5. اگر در مسجدی معتکف شود ولی مانعی از از ادامه ماندن در آن مسجد پیش آید، اعتکاف باطل است.


خارج شدن از مسجد

1. معتکف نباید از مسجد خارج شود مگر در موارد ذیل:

ü     برای گواهی دادن.

ü     برای تشییع جنازه ، در صورتی که میت طوری وابستگی به معتکف داشته باشد که شرکت در تشییع جنازه او از ضرورت های عرفی او به حساب آید.

ü     برای سایر کار های ضروری عرفی یا شرعی، خواه واجب باشد یا مستحب، خواه مربوط به امور دنیوی باشد یا اخروی، ولی مصلحتی در آن نهفته باشد.

 2. اگر معتکف جنب شود واجب است برای غسل از مسجد بیرون برود . اگر بیرون نرود اعتکاف او باطل است.


3. اگر معتکف به جهتی از مسجد خارج شد، باید این امور را رعایت کند:

ü     بیش از مقدار ضرورت و نیاز بیرون از مسجد نمامد.

ü     در صورت امکان زیر سایه ننشیند، بلکه مطلقاً ننشیند.

ü     بنابر احتیاط واجب نزدیک ترین راه را انتخاب کند.


4.اگر معتکف به جهت ضرورت از مسجد بیرون رود و به قدری طول بکشد که صورت اعتکاف بر هم بخورد اعتکاف باطل است.

5. اگر به سبب فراموشی از مسجد خارج شود اعتکافش باطل نیست ولی باید فوراً به مسجد برگردد.

روزه اعتکاف

1. انسان در ایام اعتکاف باید روزه بگیرد. بنابر این، اعتکاف کسی که نمی تواند روزه بگیرد مانند مسافر ، مریض و زن حائض و نفساء و کسی که عمداً روزه نگیرد صحیح نیست.

2. اعتکاف در روز عید فطر و قربان و دو روز قبل از عید به طوری که روز سوم آن عید باشد صحیح نیست.

3. لازم نیست که روزه مخصوص به اعتکاف باشد، بلکه هر روزه ای که باشد صحیح است. مثلاً در ایام اعتکاف می تواند روزه قضا یا نذری یا استیجاری بجا آورد.

4. اگر انسان نذر کند در سفر روزه بگیرد می تواند بدون قصد ماندن ده روز معتکف شود.
یاد آوری: نذر روزه ماه رمضان و قضای آن در سفر صحیح نیست.


اجازه اعتکاف

افراد ذیل با توضیحی که خواهد آمد بدون اجازه نمی تواند معتکف شوند:

ü    زن بدون اجازه شوهر

ü   فزند بدون اجازه والدین

ü    کسی که در استخدام دیگری است.

توضیح:
1. اگر اعتکاف زن موجب از بین رفتن حق شوهر باشد، بنابر احتیاط واجب باید از او اجازه بگیرد ؛ همچنان که برای بیرون رفتن از منزل باید از شوهرش اجازه بگیرد.

2. اگر اعتکاف فرزند سبب اذیت و آزار والدین باشد صحیح نیست و در صورتی که اذیت و آزار آنها هم نباشد احتیاط مستحب است که اجازه بگیرد.

3. کسی که در استخدام دیگری است؛ مانند برخی از کارگران و کارمندان، در صورتی که قرارداد استخدامی و کاری به گونه ای است که منفعت مدت اعتکاف را نیز در بر می گیرد؛ یعنی اعتکاف با عمل به اجاره منافات دارد باید از صاحب کار اجازه بگیرد یا از اداره مطابق مقررات مرخصی بگیرد.


محرمات اعتکاف

انسان در حال اعتکاف باید از این کارها پرهیز کند:

ü    بوییدن چیز های خوشبو و عطریات حتی گیاهان خوشبو، همراه با لذت.

ü    خرید و فروش

ü    سایر انواع تجارت؛ مثل صلح اجاره و غیر اینها(بنابر احتیاط واجب)
 

ü    جدال در امور دینی و دنیوی برای غلبه بر دیگری و اظهار فظل و برتری بر او.

ü    امور جنسی و شهورت آمیز؛ مانندبوسه ، لمس، آمیزش

ü     استمناء (بنا بر احتیاط واجب)

مبطلات اعتکاف

1. اگر معتکف ، روزه خود را باطل کند، اعتکافش باطل می شود.

2. آمیزش جنسی هر چند سهواً باشد اعتکاف را باطل می کند.

3. اگر معتکف از روی شهوت، دیگری را ببوسد و بدن او را لمس کند یا یکی دیگر از محرمات اعتکاف را سهواً مرتکب شود احتیاط واجب آن است که اعتکاف را به پایان برساند و چنان چه اعتکاف واجب شده باشد؛ مثلاً نذر کرده باشد و یا روز سوم اعتکاف باشد، مجدداً باید بجا آورد.



اللهم احفظ مولانا الامام الخامنه ای بالقرآن

امیری حسین و نعم الامیر



طبقه بندی: عمومی،  مذهبی، 
برچسب ها: احکام اعتکاف، ایام البیض، محمد حسین فلاح زاده، آموزش، فقه، امام خمینی، تحریر الوسیله، اعتکاف، شرایط اعتکاف، نیت اعتکاف، مدت اعتکاف، زمان اعتکاف، مکان اعتکاف، خارج شدن از مسجد، روزه اعتکاف، اجازه اعتکاف، محرمات اعتکاف، مبطلات اعتکاف،
ارسال توسط رسول
زلال وحی
کشکول
شهدا شرمنده ایم
خبرنامه





Powered by WebGozar

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
روزشمار

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود

قالب وبلاگ