تبلیغات
وب نوشت حکمت - امام خمینی(ره): مطهری حاصل عمرم بود.
وبلاگicon


بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 11 اردیبهشت 1391

استاد عزیزم روزت مبارک

مدت زیادی بود دنبال فرصتی مناسب می گشتم تا مطالبی را که در ذیل خواهد آمد برای حکمت دوستان عزیز قرار بدهم. امروز که سالروز شهادت استاد شهید دکتر مرتضی مطهری است فرصت را غنیمت دانستم. شاید این مطالب که برگرفته ازکتاب «حماسه حسینی» استاد جلددوم است را در کمتر جایی شنیده یا خوانده باشید. باشد تا با این بهانه قدری با اندیشه معلم مطهر بیشتر آشنا شویم. ضمنا وب نوشت حکمت روز معلم را به همه معلمین و اساتیدی که پیامبرگونه به شغل انبیاء اشتغال دارند تبریک عرض می نماید. و یک تبریک ویژه به اساتید حوزه های علمیه خاصه حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی رحمة الله و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای ایشان.

جای استاد مجتهدی تهرانی رحمة الله علیه، معلم برجسته اخلاق ما نیز حقیقتا خالی است.
شادی روح ملکوتی ایشان الفاتحة مع الصلوات. اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم.

نقد استاد مطهری بر کتاب «حسین وارث آدم» دکتر شریعتی:

این کتاب تألیف دکتر علی شریعتی است. در سفری که در 26 - 30 آذر ماه 51 به مشهد رفتم نسخه‏ای از آن را انتشارات طوس به من داد و در بین راه و تهران خواندم. آنچه دستگیرم شد از هدف این جزوه که در زیر لفافه بیان شده است و به تعبیر خود جزوه، نویسنده خواسته است "تمام‏ عقده‏ها و عقیده‏های خود را در این جزوه بگوید" اینست:

این جزوه نوعی توجیه تاریخ است بر اساس مادی مارکسیستی، نوعی‏ روضه مارکسیستی است برای امام حسین که تازگی دارد. [طبق این جزوه ] آغاز تاریخ بشر اشتراکیت و برابری است، سپس‏ نابرابری و حق و باطل یعنی مالکیت آغاز می‏گردد و از اینجا جامعه بشر دو بخش می‏شود آنچنان که دجله و فرات از یک سرچشمه می‏جوشند و سپس دو بخش‏ می‏گردند و از یکدیگر جدا می‏شوند. دو بخش انسان یعنی دو طبقه: طبقه‏ برخوردار و استثمارگر و طبقه محروم و استثمار شده. طبقه حاکم و برخوردار و استثمارگر سه چهره دارد: سیاست، اقتصاد، مذهب، یا صاحبان‏ زر و صاحبان زور و صاحبان تزویر که کار اولی برده ساختن و کار دومی غارت‏ کردن و کار سومی فریب دادن است. قصر و دکان و معبد، سه شعبه یک‏ بنگاهند. تیغ و طلا و تسبیح یک کار می‏کنند. نظام حاکم بر تاریخ همواره همین بوده است و آنچه غیر از این بوده‏ نهضتهایی بوده محکوم، قیام ها و انقلاب هایی بوده دلسوزانه و مذبوحانه، و چون زیر بنا فاسد بوده، از همه آن نهضت ها که به وسیله ابراهیم‏ها و موسی‏ها و عیسی‏ها و محمدها و علی‏ها و حسین‏ها صورت گرفته نتیجه معکوس گرفته‏ شده است، آنچه بنا بوده قاتق نان بشر بشود بلای جانش شده و زنجیر دیگر بر دست و پایش. آزادی سبطی بی‏دوام بوده (ص 22). نوای امام حسین، خاموش اما بانگ‏ گوساله‏های سامری همیشه بلند است (24). سرنوشت محتوم همه وارثان آدم‏ اسارت و گرفتاری است (ص 28). وراثت آزادی و عدالت و بیداری، نهضت محکوم تاریخ است و وراثت بردگی و بیداد و مذهب خواب، نظام‏ حاکم بر تاریخ (ص 39). امام حسین مظهر شکست آدم است (ص 47). در این جزوه سرزمین بین النهرین سمبل تمام زمین و تاریخش نمایشگر تاریخ تمام زمین است. دو نهر دجله و فرات سمبل دو جناح متضاد بشری‏ است که از هم جدا شده و در نزدیکی بغداد به طور دروغین به هم می‏پیوندند آنچنان که در دوره خلافت اسلامی، این وحدت دروغین پیدا شد (صفحات 9، 29، 39) و بار دیگر به شکل فجیع تری جنایت برقرار می‏شود. همه‏ جنایتکاران جهان در هر یک از سه چهره در چهره‏های سه گانه خلافت‏ اسلامی ظهور و حلول می‏کنند و بدبختیی آغاز می‏شود که در جهان سابقه ندارد (صفحات 15 ، 27 ، 28 ، 35). آنچه بدان همه دارند این تنها دارد. سرنوشت دجله و فرات اینست که در نهایت به دریا بریزند و آرامش‏یابند. سرنوشت بشریت و پایان تاریخ بشر نیز اشتراکیت و سوسیالیسم‏ است و تنها در آن وقت است که بشر از بلای مالکیت و نظام طبقاتی نجات‏ می‏یابد و زیربنا خراب می‏شود و زیربنای واقعی عدل و داد واقعی درست‏ می‏شود. تلاشهای انقلابیون تاریخ با زیربنای طبقاتی، دلسوزانه ولی مذبوحانه و بی نتیجه بوده است. فقط با محو طبقات است که جامعه به سعادت واقعی‏ خویش نائل می‏گردد (ص 9) الا بالاشتراکیة تطمئن القلوب. امام حسین به سوی مرگ می‏شتابد تنها و بی امید (ص 23). او مظهر شکست آدم است و تعصبی بی حاصل به خرج می‏دهد (ص 47) در این جزوه به طور کلی کلمه آدم یا انسان، سمبل انسان سوسیالیست‏ است و توحید جهان، توجیه توحید و وحدت جامعه است کما اینکه شرک‏ اعتقادی سایه‏ای است از شرک و ثنویت حیات. با این بیان بار دیگر جنبه‏ مارکسیستی جزوه روشن می‏شود که وجدان هر کس را مولود و انعکاسی از وضع‏ اجتماعی او می‏دانند و می‏توانند مبین نظر دورکهایم باشد نه نظر کارل‏ مارکس. آنچه در این جزوه به چشم نمی خورد شخصیت امام حسین و آثار نهضت او است. مبنای جزوه بر اینست که در جامعه طبقاتی همه‏ تلاشها بی حاصل است. انقلابیون تاریخ، وارث آدم یعنی انسان اشتراکی‏ می‏باشند و قیامشان برای حق بوده و حق یعنی عدالت، برابری، یعنی‏ اشتراکیت. امام حسین این جزوه همان امام حسین مظلوم و محکوم روضه خوانها است که‏ هیچ نقشی در تاریخ ندارد، با این تفاوت که امام حسین روضه خوانها لااقل‏ سفره گریه‏ای برای توشه آخرت پهن کرده و امام حسین این جزوه - به وسیله‏ روضه‏ها و گریه ها ابزاری است در دست جناح حاکم برای بهره کشی طبقه‏ محکوم. در این جزوه معبد همیشه در کنار قصر و دکان، و روحانی همواره در کنار حاکم و سرمایه‏دار [ است ]، و البته آنچه در کنار است معبد است - نه‏ خصوص کلیسا و یا دیر و صومعه و یا کنشت و یا بتخانه- که شامل مسجد هم‏ می‏شود. طبعا تکلیف روحانی هم روشن است.

«اللهم ارزقنی توفیق الشهادة فی سبیلک»




طبقه بندی: پاسخ به شبهات،  بدعت ستیزی،  عمومی،  مذهبی،  نقادی،  شهدا، 
برچسب ها: شریعتی، دکتر شریعتی، حسین وارث آدم، حماسه حسینی، شهید مطهری، نقد حسین وارث آدم، مارکسیست، روضه مارکسیستی، روز معلم، افکار شریعتی، افکار دکتر شریعتی، افکار شهید مطهری، اندیشه مطهر، حکمت 110، وب نوشت حکمت، hekmat110.ir، مطهری و شریعتی، مجتهدی تهرانی، حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی، حوزه علمیه، اساتید حوزه های علمیه، آیت الله مجتهدی تهراین، حاج آقا مجتهدی، مطهری حاصل عمرم بود، امام خمینی، امام خمینی: مطهری حاصل عمرم بود،
ارسال توسط رسول
زلال وحی
کشکول
شهدا شرمنده ایم
خبرنامه





Powered by WebGozar

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
روزشمار

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود

قالب وبلاگ